Na podstawie art. 18 ust 2, pkt. 9 lit. c i art. 58 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U z 2001r, Nr 142 poz. 1591 z póź. zm.) oraz art. 89 ust 1 pkt 2 i art. 94 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr , Nr 157 poz. 1240 z póź. zm.) Rada Gminy uchwala, co następuje:
§ 1
Zaciąga się długoterminowy kredyt w banku krajowym na finansowanie planowanego deficytu budżetu Gminy Dąbrówka oraz spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek w wysokości 2500.000,00 zł (słownie: dwa miliony pięćset tysięcy złotych).
§ 2
1. Spłata kredytu nastąpi w latach 2012 – 2017.
2. Źródłem spłaty zaciągniętego kredytu będą wpływy z:
- podatku od nieruchomości od osób fizycznych i prawnych,
- udziału gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych.
§ 3
Zabezpieczeniem spłaty kredytu będzie weksel in blanco.
§ 4
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 5
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie:
Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na finansowanie planowanego deficytu budżetu Gminy Dąbrówka oraz spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek jest podyktowane tym, że:
1. Realizację dochodów własnych do końca roku przewiduje się na poziomie ok. 7.700.000,00zł
2. Realizację wydatków bieżących własnych do końca roku szacuje się na poziomie ok. 7.875.500,00zł, w tym: OPS – 350.000,00zł, ZGK – 150.000,00zł, Oświata – 4193.000,00zł, GIK – 332.500,00zł, Urząd – 2.850.000,00zł (przy założeniu o niezrealizowaniu w całości planu wydatków w takich pozycjach jak: gospodarka mieszkaniowa, plan zagospodarowania przestrzennego gminy, dotacja dla niepublicznego przedszkola w Chajętach, oszczędne gospodarowanie środkami w drogach).
3. Realizację zadań inwestycyjnych na poziomie ok. 2.300.000,00zł, w tym min.: rozbudowa infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej – 865.000,00zł; dokumentacja projektowa na nowe wodociągi – 118.159,00zł; zagospodarowanie centrum Guzowatki – 90.000,00zł; modernizacja drogi gminnej Małopole – 150.000,00zł; drogi: Wszebory, Sokołówek, Dręszew, Działy Czarnowskie, Sekundówka – 175.000,00zł; podjazdy w Ośrodkach Zdrowia – 50.000,00zł, wykup gruntów pod drogi gminne – 100.000,00zł; pompa dla PPSP- 5.000,00zł, hala sportowa – 500.000,00zł, oczyszczalnia ścieków – 100.000,00zł; rozbudowa sali widowiskowej przy GCK – 130.000,00zł – (przy założeniu o niezrealizowaniu takich zadań jak: zagospodarowanie centrum Dąbrówki, adaptacja agronomówki, poza planem budowa wodociągu w Wólce Czarnowskiej i 90% budowy hali sportowej).
4. Spłata zaplanowanych rozchodów do końca 2011r 1.064.272,00zł
5. Brakujące środki w budżecie ok. 3.500.000,00zł przy założonych oszczędnościach.
6. Zakładane oszczędności ok. 1.000.000,00zł dzięki nieco wyższym dochodom i niewykorzystaniu w 100% planowanych wydatków.
7. Minimalna kwota kredytu do zaciągnięcia 2.500.000,00zł (przyjmując budżet na 2011 rok w grudniu 2010r. założono zaciągnięcie kredytu w wysokości 3.000.000,00zł i pożyczek w wysokości 1.093.942,00zł).
8. Przy zaciągnięciu kredytu w wysokości 2.500.000,00zł realne zadłużenie Gminy bez wyprzedzającego finansowania wzrośnie na koniec roku o 470.546,00zł i wyniesie 6.703.877,00zł, co będzie stanowiło w stosunku do planowanych dochodów 24,9%, natomiast w stosunku do dochodów bez dotacji unijnych 35,3%.
Analiza realnego zadłużenia:
Stan na 31.12.2010r. 6.875.443,00
- wyprzedzające finansowanie 642.112,00
- spłaty rat pożyczek i kredytów 1.720.566,00
- umorzenia pożyczek 580.447,00
+ pożyczka z WFOŚiGW 271.559,00
+ kredyt 2.500.000,00
= 6.703.877,00
+ wyprzedzające finansowanie 1.294. 628,00
= 7.998.505,00
Wyliczenie brakujących środków:
1. Deficyt planowany -2.028.212,00zł
2. Rozchody w 2010 roku -2.253.079,00zł
3. Niezrealizowany plan dochodów (udziały w PIT 450.000,00zł i PCCP – 200.000,00zł, przyłącza wodociągowe 150.000,00zł zmniejszona dotacja na wodociąg po przetargu w ramach PROW 925.871,00zł ) - 1.725.871,00zł
Razem 6.007.162,00zł
Kalkulacja wyliczenia wysokości kredytu:
1. Stan środków na rachunku bankowym na dzień 31.08.2010r. + 651.000,00zł
2. Realizacja dochodów do końca br (przewidywana) + 5.400.000,00zł
3. Realizacja przychodów +1.585.089,00zł (w tym 918.391 – BGK, 240.980 BGK, 244.905- WFOśiGW, 180.813 – WFOśiGW
Razem 7.636.089,00zł
4. Realizacja wydatków do końca br. (szacowana) - 8.200.000,00zł
5. Rozchody w 2010 (2253.079 plan - pozostało do spłacenia - 986.230,00zł
6. Pożyczka dla GCK - 192.000,00zł
Razem 9.378.230,00zł
Kwota kredytu -1742.141,00zł ≈ 1500.000,00zł