Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U.
z 2001 r. Nr 142, póz. 1591 z póz. zm.) oraz 13 ust. li 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r.
o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej ( Dz. U. z 2001 r. Nr 13, póz 123 z póz. zm. ) Rada Gminy w Dąbrówce postanawia:
§ 1
Dokonać zmian w Statucie Gminnego Centrum Kultury w Dąbrówce, stanowiącym załącznik do Uchwały:
1. § 2 Statutu otrzymuje brzmienie:
W skład Centrum wchodzą następujące komórki organizacyjne:
- Gminna Biblioteka Publiczna w Dąbrówce oraz Filie Biblioteczne w Józefowie i Kuligowie.
- Gminny Ośrodek Kultury w Dąbrówce
W strukturze organizacyjnej Centrum występują następujące stanowiska:
- Dyrektor Centrum
- Pracownicy służby bibliotecznej
- Pracownicy Gminnego Ośrodka Kultury
- Sprzątaczka
2. § 5 otrzymuje brzmienie:
1. Centrum używa pieczęci podłużnej zawierającej w swej treści: nazwę instytucji, adres Centrum, cyfrowy identyfikator instytucji kultury nadany w systemie informacji statystycznej i numer identyfikacji podatkowej oraz pieczęci okrągłej z napisem w otoku: Gminne Centrum Kultury w Dąbrówce, pośrodku Biblioteka Publiczna.
2. Centrum może używać nazwy skróconej: „GCK w Dąbrówce"
3. § 9 otrzymuje brzmienie:
Na czele Centrum stoi Dyrektor, który kieruje jego działalnością, reprezentuje Centrum na
zewnątrz i jest za nie odpowiedzialny.
Dyrektora powołuje i odwołuje Wójt Gminy Dąbrówka.
4. § 11 pkt. l otrzymuje brzmienie:
l. Dyrektor i pracownicy Centrum powinni posiadać odpowiednie do zajmowanych stanowisk kwalifikacje określone w rozporządzeniach Ministra Kultury i Sztuki w sprawie wymagań kwalifikacyjnych i trybu stwierdzania kwalifikacji
uprawniających do zajmowania określonych stanowisk w instytucjach kultury (Dz. U. z 1999 r. Nr 26, póz. 234) oraz (Dz. U. z 1999r. Nr 41, póz. 419).
5. § 12 otrzymuje brzmienie:
Szczegółową organizację wewnętrzną Centrum oraz zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych ustala Dyrektor w regulaminie organizacyjnym.
§ 2
Wykonanie Uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
PRZEWODNICZĄCY RADY GMINY
/-/ MIROSŁAW MACIEJ ŻURAWSKI
STATUT
Gminnego Centrum Kultury
w Dąbrówce.
ul. T. Kościuszki 14A
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Gminne Centrum Kultury w Dąbrówce zwane dalej „Centrum" zostało utworzone na mocy Uchwały Nr II/ 17 /2000 Rady Gminy w Dąbrówce z dnia 24 marca 2000r. w sprawie utworzenia Gminnego Centrum Kultury w Dąbrówce i działa na podstawie:
1. Ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz.U. Nr 85, poz.539 z póz. zm.)
2. Ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jednolity: Dz. U. z 2001r. Nr 13, póz. 123 z późn. zm.)
3. Ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( tekst jednolity: Dz. U. z 2001r. Nr 142, póz. 1591 z póz. zm.)
§ 2
W skład Centrum wchodzą dwie komórki organizacyjne:
- Gminna Biblioteka Publiczna w Dąbrówce i Filia Biblioteczna w Józefowie Gminny Ośrodek Kultury w Dąbrówce
W strukturze organizacyjnej Centrum występują następujące stanowiska:
- Kierownik Centrum
Pracownicy służby bibliotecznej Sprzątaczka.
§ 3
1. Centrum jest instytucją kultury działającą w obrębie Gminy Dąbrówka .
2. Biblioteka działa w obrębie krajowej sieci bibliotek.
3. Siedzibą Centrum jest wieś Dąbrówka, ul. T. Kościuszki 14 A.
§ 4. Bezpośredni nadzór nad Centrum sprawuje Wójt Gminy Dąbrówka.
§ 5
Centrum używa pieczęci podłużnej z nazwą: Gminne Centrum Kultury w Dąbrówce oraz pieczęci okrągłej z napisem w otoku: Gminne Centrum Kultury w Dąbrówce, pośrodku Biblioteka Publiczna.
II CELE I ZADANIA CENTRUM.
§ 6
Centrum służy rozwijaniu i zaspokajaniu potrzeb kulturalnych społeczeństwa Gminy Dąbrówka oraz upowszechnianiu wiedzy.
§ 7
Do podstawowych zadań Gminnego Centrum Kultury w Dąbrówce w szczególności należy:
1. Gromadzenie, opracowywanie i przechowywanie materiałów bibliotecznych ze szczególnym uwzględnieniem materiałów dotyczących własnego regionu.
2. Udostępnianie zbiorów bibliotecznych na miejscu, wypożyczanie do domu oraz prowadzenie wypożyczeń międzybibliotecznych z uwzględnieniem szczególnych potrzeb dzieci i młodzieży oraz ludzi niepełnosprawnych.
3. Prowadzenie działalności informacyjno-bibliograficznej.
4. Popularyzacja książki i czytelnictwa.
5. Współdziałanie z bibliotekami innych sieci, instytucjami upowszechniania kultury, organizacjami
i towarzystwami w rozwijaniu i zaspokajaniu potrzeb oświatowych i kulturalnych społeczeństwa.
6. Wdrażanie nowoczesnego systemu informacji w celu umożliwienia szybkiego
i łatwego dostępu do korzystania ze środków masowej komunikacji. a ponadto:
7. Edukacja kulturalna i wychowanie poprzez dostęp do kultury w szczególności dzieci i młodzieży.
8. Gromadzenie, dokumentowanie, tworzenie, ochrona i udostępnianie dóbr kultury.
9. Tworzenie warunków dla rozwoju różnych form kulturalnych.
10. Rozpoznawanie, rozbudzanie i zaspokajanie potrzeb oraz zainteresowań kulturalnych.
11. Kultywowanie tradycji i historii polskiej. Mazowsza, a w szczególności Ziemi Dąbróweckiej, inspirowanie refleksji intelektualnej oraz popularyzacja dorobku i dziedzictwa kulturowego.
12. Integracja różnych środowisk.
13. Organizowanie uroczystości i spotkań.
14. Organizowanie innych imprez mających na celu popularyzację celów statutowych tj.:
wieczorów literackich, koncertów, przeglądów, festiwali, rajdów, wycieczek, wystaw, konkursów
w różnych dziedzinach sztuki, itp.
§ 8
Centrum może podejmować również inne działania wynikające z potrzeb środowiska.
III. ORGANY ZARZĄDZAJĄCE I NADZORCZE.
§ 9
Na czele Centrum stoi Kierownik, który kieruje jego działalnością, reprezentuje Centrum na
zewnątrz i jest za nie odpowiedzialny.
Kierownika powołuje i odwołuje Wójt Gminy Dąbrówka.
§ 10
W Centrum zatrudnia się pracowników działalności podstawowej. W miarę potrzeb w Centrum mogą być zatrudnieni specjaliści z różnych dziedzin związanych z działalnością Centrum.
§ 11
1. Kierownik i pracownicy Centrum powinni posiadać odpowiednie do zajmowanych stanowisk kwalifikacje określone w rozporządzeniach Ministra Kultury i Sztuki w sprawie wymagań kwalifikacyjnych i trybu stwierdzania kwalifikacji uprawniających do zajmowania określonych stanowisk w instytucjach kultury (Dz.U. z 1999r. Nr 26, póz. 234) oraz (Dz. U. z 1999r. Nr 41, póz. 419).
2. Wynagrodzenia dla pracowników Centrum ustalane są na podstawie Rozporządzenia Ministra Kultury i Sztuki z dnia 23 kwietnia 1999 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych w instytucjach kultury prowadzących w szczególności działalność w zakresie upowszechniania kultury (Dz.U. z 1999 r. Nr 45, póz. 446 z późn. zm.)
§ 12
Szczegółową organizację wewnętrzną Centrum oraz zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych ustala kierownik w regulaminie organizacyjnym.
§ 13
Przy Centrum i jego komórkach organizacyjnych mogą działać towarzystwa i fundacje oraz Koła Przyjaciół Biblioteki, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
IV. GOSPODARKA FINANSOWA CENTRUM.
§ 14
Centrum jest utrzymywane z budżetu Gminy, z dochodów własnych oraz z innych źródeł.
§ 15
Centrum prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w Ustawie z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej ( Dz. U. z 2001 r. Nr 13, póz. 123 z póz. zm.)
V. ZMIANA W STATUCIE.
§ 16
Zmiany w Statucie mogą być dokonywane w trybie określonym dla jego nadania.