Na podstawie art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873), Rada Gminy Dąbrówka uchwala, co następuje:
§ 1
Uchwala się program współpracy Gminy Dąbrówka w 2005r. z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, o których mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873) w brzmieniu załącznika nr 1 i 2 do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Dąbrówka.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
PRZEWODNICZĄCY RADY GMINY
/-/ MIROSŁAW MACIEJ ŻURAWSKI
Załącznik Nr 1 do
Uchwały Nr XXIV/163/2005
z dnia 28.02.2005r.
Program współpracy
Gmina Dąbrówka z organizacjami pozarządowymi oraz z osobami prawnymi i z jednostkami organizacyjnymi na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego oraz ze stowarzyszeniami jednostek samorządu terytorialnego w 2005 r.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Ilekroć w niniejszym programie jest mowa o:
1) gminie – rozumie się przez to Gminę Dąbrówka,
2) radzie – rozumie się przez to Radę Gminy Dąbrówka,
3) urzędzie – rozumie się przez to Urząd Gminy Dąbrówka,
4) wójcie – rozumie się przez to Wójta Gminy Dąbrówka,
5) zastępcy wójta – rozumie się przez to Zastępcę Wójta Gminy Dąbrówka,
6) sekretarzu – rozumie się przez to Sekretarza Gminy Dąbrówka,
7) skarbniku – rozumie się przez to Skarbnika Gminy Dąbrówka,
8) organizacji pozarządowej – rozumie się przez to osobę prawną lub jednostkę nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundację i stowarzyszenie, niebędące jednostką sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku,
9) podmiocie – rozumie się przez to:
a) osobę prawną i jednostkę organizacyjną działającą na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego,
b) stowarzyszenie jednostek samorządu terytorialnego,
10) udzielenie środków własnych – rozumie się przez to środki finansowe niepochodzące z budżetu gminy przeznaczone na realizację zadania, o którego wsparcie finansowe organizacja pozarządowa lub podmiot ubiega się,
11) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873).
§ 2
Współpraca gminy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami opiera się na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności.
§ 3
Uchwalając corocznie budżet, rada rezerwuje w nim środki finansowe na realizację zadań przez organizacje pozarządowe i inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego.
§ 4
Partnerami gminy mogą być organizacje pozarządowe i podmioty, które podejmując działania, realizują zadania gminy wynikające z odrębnych przepisów.
§ 5
Organizacje pozarządowe i inne podmioty winny zapewnić realizację zadań w sposób efektywny, profesjonalny i terminowy.
Rozdział II
Zakres współpracy
§ 6
1. Gmina realizuje zadania własne współpracując z organizacjami pozarządowymi i podmiotami w zakresie:
1) pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans rodzin i osób poprzez:
a) zorganizowanie całodobowej opieki dla kobiet w starszym wieku, samotnych, schorowanych lub którym rodzina nie może zapewnić opieki, posiadających skierowanie Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrówce,
b) zorganizowanie opieki i wsparcia dla bezdomnych mężczyzn posiadających skierowanie Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrówce,
c) zapobieganie wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych, emerytów i rencistów,
2) porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym poprzez:
a) dożywianie dzieci przebywających w placówkach i ogniskach opiekuńczo-wychowawczych realizujących program profilaktyczno-wychowawczy,
b) działania opiekuńczo-wychowawcze prowadzone przez ogniska, świetlice i inne placówki opiekuńczo-wychowawcze dla dzieci i młodzieży z rodzin ubogich z dysfunkcjami emocjonalnymi,
3) ochrony i promocji zdrowia poprzez:
a) prowadzenie zajęć wyjazdowych w ramach polityki zdrowotnej, ze szczególnym uwzględnieniem orientacji w terenie osób niedowidzących i niewidomych,
b) krzewienie idei krwiodawstwa,
c) naukę pierwszej pomocy przedlekarskiej,
d) promocję zdrowego stylu życia,
e) prowadzenie domowej opieki hospicyjnej,
4) upowszechniania kultury fizycznej wśród dzieci i młodzieży w wieku szkolnym poprzez:
a) prowadzenie zajęć sportowych i rekreacyjnych,
b) organizowanie sportowych obozów szkoleniowych,
c) organizowanie masowych imprez sportowo-rekreacyjnych, turniejów, olimpiad oraz innych imprez o podobnym charakterze,
d) wspieranie udziału sportowych reprezentacji w imprezach i zawodach sportowych o zasięgu ponadgminnym,
5) wspierania rozwoju sportu i rekreacji dzieci i młodzieży,
6) wspierania rozwoju sportu i rekreacji dorosłych mieszkańców gminy,
7) podtrzymywania tradycji narodowej, pielęgnowania oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej, kulturowej oraz tożsamości lokalnej poprzez:
- organizowanie uroczystości, spotkań, wystaw, koncertów, wieczorów literackich,
- organizowanie festynów rodzinnych i innych imprez okolicznościowych,
- przygotowanie informatora na temat miejsc związanych z dzieciństwem C. K. Norwida,
- zorganizowanie norwidowskiego rajdu rowerowego.
2. Rozszerzenie wykazu zadań, które mogą być powierzone organizacjom pozarządowym i podmiotom, może na wniosek wójta ulec zmianie, po akceptacji ich przez radę w drodze zmiany uchwały w sprawie rocznego programu współpracy Gminy Dąbrówka z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego.
3. Poza wsparciem finansowym gmina może udzielać organizacjom pozarządowym i innym podmiotom pomocy w innych formach, a w szczególności w postaci:
1) pomocy w uzyskaniu lokalu na działalność statutową organizacji pozarządowej oraz możliwości zwolnień z podatku od nieruchomości na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
2) udostępnienia lokalu komunalnego na spotkaniach organizacji oraz spotkania otwarte,
3) umożliwienia organizacji przedsięwzięć na terenie gminnych obiektów sportowych (boisk szkolnych),
4) pomocy w pozyskiwaniu środków finansowych z innych źródeł,
5) promocji działalności organizacji pozarządowych, podmiotów w skali mikro- i makroregionalnej oraz międzynarodowej,
6) udzielania rekomendacji organizacjom pozarządowym i podmiotom współpracującym z gminą, które ubiegają się o dofinansowanie z innych źródeł,
7) organizacji konsultacji i szkoleń w celu podniesienia sprawności funkcjonowania organizacji pozarządowych i podmiotów,
8) wzajemnego informowania się o planowanych kierunkach działalności i współdziałania w celu zharmonizowania tych kierunków,
9) tworzenia wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonym z przedstawicieli organizacji pozarządowych i podmiotów oraz przedstawicieli gminy,
10) konsultowania z organizacjami pozarządowymi i podmiotami aktów normatywnych odpowiednio do zakresu ich działania.
4. Wójt może zwołać forum organizacji pozarządowych działających na rzecz realizacji zadań własnych gminy, na które zaproszeni będą przedstawiciele organizacji oraz podmiotów, w celu zebrania ich opinii i wniosków.
Rozdział III
Zasady współpracy
§ 7
1. Zlecenie realizacji zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy na zasadach określonych w ustawie, organizacjom pozarządowym oraz podmiotom jako zadanie zlecone w rozumieniu art. 69 ust. 4 pkt 1 lit. „d” oraz 71 ust. 1 ustawy o finansach publicznych – może mieć formy:
1) powierzenia wykonania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji, lub
2) wspierania takich zadań wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji.
2. Wspieranie oraz powierzenie zadań o których mowa w art. 1 odbywa się po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert.
3. Organizacje pozarządowe oraz inne podmioty, przyjmując zlecenie realizacji zadania publicznego w trybie art. 11 ust. 2 ustawy zobowiązane są do wykonania zadania w zakresie i na zasadach określonych w umowie, odpowiednio o powierzenie zadania lub wsparcia realizacji zadania, a gmina zobowiązuje się do przekazania na realizację zadania środki publiczne w formie dotacji.
4. Powierzenie zadań może nastąpić w innym trybie niż w otwartym konkursie, jeżeli dane zadania można zrealizować efektywniej w inny sposób określony w odrębnych przepisach (w szczególności poprzez zakup usług na zasadach i w trybie określonym w przepisach ustawy o zamówieniach publicznych, przy porównywalności metod kalkulacji kosztów oraz porównywalności opodatkowania).
§ 8
1. Wójt ogłasza konkurs ofert z co najmniej 30 dniowym wyprzedzeniem.
2. Ogłoszenie otwartego konkursu ofert powinno zawierać informacje o:
1) rodzaju zadania,
2) wysokości środków publicznych przeznaczonych na realizację zadania,
3) zasadach przyznawania dotacji,
4) terminach i warunkach realizacji zadania,
5) terminie, trybie i kryteriach stosowanych przy dokonywaniu wyboru oferty,
6) zrealizowanych przez gminę w roku 2005 i w roku poprzednim, zadaniach publicznych tego samego rodzaju i związanych z nimi kosztami, ze szczególnym uwzględnieniem wysokości dotacji i dofinansowania przekazanych organizacjom pozarządowych, podmiotom oraz jednostkom organizacyjnym podległym gminie lub przez nią nadzorowanym.
3. W otwartym konkursie ofert mogą uczestniczyć organizacje pozarządowe, podmioty oraz jednostki organizacyjne podległe gminie lub przez nią nadzorowane.
4. Ogłoszenie o którym mowa w art. 1 zamieszcza się w zależności od rodzaju zadania, w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim lub lokalnym oraz Biuletynie Informacji Publicznej, a także na tablicy ogłoszeń urzędu.
§ 9
1. Ogłaszając konkurs wójt powołuje komisję konkursową.
2. W skład komisji konkursowej wchodzą:
1) wójt,
2) zastępca wójta,
3) sekretarz,
4) skarbnik,
5) przedstawiciel komórki organizacyjnej właściwego merytorycznie działu urzędu.
3. W skład komisji konkursowej może wchodzić z głosem doradczym osoba, która w związku z wykonywaniem zawodu posiada specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań podlegających konkursowi.
4. W posiedzeniu komisji konkursowej w części dotyczącej otwarcia ofert i ujawnienia ich treści mogą uczestniczyć, bez prawa głosowania, przedstawiciele zainteresowanych organizacji pozarządowych lub podmiotu.
§ 10
1. Protokół z posiedzenia komisji konkursowej podlega zatwierdzeniu przez wójta.
2. Komisja konkursowa ulega rozwiązaniu z dniem rozstrzygnięcia konkursu.
3. Wyniki konkursu podawane są do wiadomości publicznej poprzez podanie na tablicy ogłoszeń urzędu wraz ze zwięzłym opisem zadania.
4. W terminie 7 dni od daty ogłoszenia wyników konkursu uczestnik konkursu może wnieść do wójta odwołanie od jego rozstrzygnięcia.
5. Rozpatrzenie odwołania przez wójta następuje w terminie 14 dni od dnia jego wniesienia i jest ostateczne.
6. Informacje o złożonych wnioskach oraz o odmowie lub udzieleniu dotacji na realizację zadania będą podane do publicznej wiadomości w formie wykazu umieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej i na tablicy ogłoszeń urzędu.
§ 11
Organizacja pozarządowa i podmiot ubiegający się o wsparcie finansowe gminy muszą wykazać w składanej ofercie udział środków własnych.
§12
1. Oferta o wsparcie finansowe na realizację zadań powinna zawierać w szczególności:
1) szczegółowy zakres rzeczowy zadania publicznego proponowanego do realizacji, tytuł projektu,
2) termin i miejsce realizacji zadania publicznego,
3) kalkulacje przewidywanych kosztów realizacji zadania publicznego,
4) informację o wcześniejszej działalności podmiotu składającego ofertę w zakresie, którego dotyczy zadanie,
5) informację o posiadanych zasobach rzeczowych i kadrowych zapewniających wykonanie zadania, w tym o wysokości środków finansowych uzyskanych na realizację danego zadania z innych źródeł,
6) deklarację o zamiarze odpłatnego lub nieodpłatnego wykonania zadania.
2. Wnioskodawca ubiegający się o dotację na realizację zadań publicznych powinien wypełnić ofertę wg wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 października 2003 r. (Dz. U. Nr 193, poz. 1891).
3. Ofertę należy przygotować według następujących zasad:
1) formularz ofert należy opracować w języku polskim,
2) oferta musi być przedstawiona w formie drukowanej i w sposób czytelny (oferty wypełnione odręcznie nie będą rozpatrywane),
3) nie należy zmienić układu pytań, ani przekraczać określonego maksymalnego formatu na poszczególne odpowiedzi,
4) oferta musi być kompletna i zawierać odpowiedzi na wszystkie wymagane pytania, jeśli którekolwiek pytanie nie dotyczy wnioskodawcy czy zgłaszanego przez niego projektu, należy to jasno zaznaczyć (np. wpisać „nie dotyczy”),
5) podawane informacje winny być dokładne i wystarczająco szczegółowe, aby zapewnić jasność i czytelność oferty, zwłaszcza w zakresie sposobu realizacji celów.
4. Wraz z ofertą należy przedstawić następujące dokumenty:
1) kopię statutu, potwierdzoną za zgodność z oryginałem opatrzoną aktualną datą, pieczęcią oraz podpisem osoby upoważnionej do składania oświadczeń woli w imieniu organizacji pozarządowej lub innego podmiotu,
2) wypis z Krajowego Rejestru Sądowego wystawiony (ważny do 3 m-cy od daty wystawienia),
3) sprawozdanie merytoryczne i finansowe z działalności organizacji (podmiotu) za ostatni rok.
5. Ofertę wraz z wymaganymi dokumentami należy dostarczyć w zapieczętowanej kopercie, pocztą lub osobiście, na adres:
Urząd Gminy Dąbrówka
ul. T. Kościuszki 14
05-252 Dąbrówka
6. Na kopercie należy umieścić następujące informacje:
1) pełną nazwę wnioskodawcy i jego adres,
2) tytuł zadania,
3) adnotację „nie otwierać przed posiedzeniem komisji z otwarciem ofert”
7. Oferta nadesłana w inny sposób niż wskazany w ust. 5 (np. faksem lub pocztą elektroniczną) lub dostarczona na inny adres nie będzie brała udziału w konkursie.
8. Wszystkie oferty zgłoszone do konkursu wraz z załączoną do niej dokumentacją pozostają w aktach urzędu i bez względu na okoliczności nie będą zwracane wnioskodawcy ani w trakcie procesu przyznawania dotacji, ani po jego zakończeniu.
9. Oferty złożone po upływie terminu podanego w warunkach konkursu (niezależnie od daty stempla pocztowego) zostaną odrzucone i nie będą brały udziały w konkursie.
10. Odpowiedzialność za dostarczenie oferty w terminie spoczywa na wnioskodawcy i żadne wyjaśnienia dotyczące opóźnień wynikających z winy wnioskodawcy lub poczty, nie będą brane pod uwagę.
11. Wszelkie koszty związane z przygotowaniem oferty oraz dostarczeniem do urzędu ponosi wnioskodawca.
§ 13
1. Przed otwarciem ofert ustala się prawidłowość oferty co do wymogów określonych w § 12 ust. 6 uchwały oraz terminowość jej zgłoszenia.
2. Przy rozpatrywaniu ofert, uwzględnia się:
1) ocenę możliwości realizacji zadania przez wnioskodawcę, w szczególności:
a) liczbę osób zaangażowanych w realizację zadania oraz korzystających z efektu,
b) doświadczenie w realizacji podobnych zadań w poprzednich okresach,
c) możliwość wykonania zaplanowanych działań w przewidzianym czasie i przy zaplanowanych kosztach,
2) ocenę przedstawionej kalkulacji kosztów realizowanego zadania, w tym:
a) wysokość udziału środków własnych,
b) wysokość środków pochodzących z innych źródeł,
c) strukturę wydatków,
3) zgodność oferty z celami konkursu,
4) wysokość środków publicznych przeznaczonych na realizację zadania.
§ 14
1. Organizacje pozarządowe i podmioty mogą z własnej inicjatywy złożyć oferty na realizację zadań publicznych.
2. W przypadku złożenia oferty, o której mowa w ust. 1 wójt w terminie nieprzekraczającym 2 miesięcy:
1) rozpatruje celowość realizacji zadania,
2) informacje o podjętej decyzji, a w przypadku stwierdzenia celowości realizacji zadania informuje składającego ofertę o trybie zlecenia publicznego.
§ 15
Oferta na realizację zadania powinna być zaopiniowana przez właściwy wydział (równorzędną komórkę organizacyjną) urzędu lub członka kierownictwa urzędu bezpośrednio nadzorującego realizację zadania.
§ 16
Dofinansowanie realizacji zadań prowadzonych przez organizacje pozarządowe i podmioty przyznawane jest po uchwaleniu budżet gminy.
§ 17
1. Warunkiem zlecenia przez gminę organizacji pozarządowej lub podmiotowi zadania oraz przekazywania środków z budżetu na jego realizację jest zawarcie pisemnej umowy z wnioskodawcą według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 października 2003 r. w sprawie wzoru oferty realizacji zadania publicznego, ramowego wzoru umowy o wykonanie zadania i wzoru sprawozdania z wykonania zadania (Dz. U. Nr 193, poz. 1891).
2. Umowa powinna zwierać w szczególności:
1) oznaczenie stron umowy,
2) przedmiot umowy (opis zadania, termin jego wykonania),
3) wysokość i terminy przekazywania środków,
4) formę i terminy rozliczenia przekazanych środków,
5) zapisy dotyczące nadzoru sprawowanego przez właściwy merytorycznie wydział (równorzędną komórkę organizacyjną) urzędu lub członka kierownictwa urzędu,
6) zasady zwrotu niewykorzystanej części dotacji,
7) zapisy dotyczące rozwiązania umowy oraz konsekwencji dla storn w przypadku niewywiązania się z postanowień umowy,
8) termin i zakres sprawozdania z wykonania zadania.
§ 18
1. Wykonanie zleconego zadania oraz sposób wykorzystania przyznanej dotacji każdorazowo nadzoruje właściwy wydział (równorzędna komórka organizacyjna) urzędu lub członek kierownictwa urzędu nadzorujący realizację zadania.
2. Nadzór, o którym mowa w ust. 1 polega w szczególności na ocenie:
1) stanu realizacji zadania,
2) rzetelności i jakości wykonania zadania,
3) prawidłowości wykorzystania środków publicznych otrzymanych na realizację zadania,
4) prowadzenia dokumentacji określonej w przepisach prawa i postanowieniach umowy.
3. Kontrolę wykorzystania dotacji prowadzi wyznaczony przez wójta pracownik urzędu.
4. Sprawozdanie z wykonania zadania publicznego określonego w umowie należy sporządzić w terminie 30 dni po upływie terminu na który umowa została zawarta wg wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 października 2003 r. w sprawie wzoru oferty realizacji zadania publicznego, ramowego wzoru umowy o wykonanie zadania publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania zadania (Dz. U. Nr 193, poz. 1891).
5. Okresem sprawozdawczym jest rok budżetowy.
Załącznik Nr 2 do
Uchwały Nr XXIV/163/2005
Rady Gminy Dąbrówka
z dnia 28.02.2005
Program współpracy
Z organizacjami pozarządowymi oraz z osobami i z jednostkami organizacyjnymi działającymi na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego, oraz stowarzyszeniami jednostek samorządu terytorialnego w 2005 r.
Zadania publiczne przewidziane do realizacji w 2005 r. przez organizacje pozarządowe i podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie:
1. Wieczór Norwidowski – spotkanie poetycko – muzyczne.
2. Zlot młodzieży „Szukamy współczesnych śladów Norwida”
3. Wieczór Norwidowski - spotkanie listopadowe
4. Sportowy Dzień Dziecka – impreza rekreacyjno – sportowa
5. Gminna Liga Piłki Siatkowej – sezon 2005/2006
6. „Przedszkolaki na start!” –miniolimpiada dla sześciolatków.
PRZEWODNICZĄCY RADY GMINY
/-/ MIROSŁAW MACIEJ ŻURAWSKI