Warning: include_once(analyticstracking.php) [function.include-once]: failed to open stream: No such file or directory in /inc2/szkielet.inc.php on line 27

Warning: include_once() [function.include]: Failed opening 'analyticstracking.php' for inclusion (include_path='.:/:/usr/local/php53/lib/pear') in /inc2/szkielet.inc.php on line 27

Biuletyn Informacji Publicznej

Zawiera informacje publiczne w postaci elektronicznej, wymagane przez polskie prawo.

Menu
Główna treœść strony

Sporządzenie testamentu urzędowego (ALLOGRAFICZNEGO)


SPORZĄDZENIE TESTAMENTU URZĘDOWEGO (ALLOGRAFICZNEGO)



WYMAGANE DOKUMENTY
Wniosek o sporządzenie testamentu allograficznego – druk dostępny w Urzędzie Gminy Dąbrówka oraz na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu.

Dokumenty wymagane w dniu składania oświadczenia:
•Wypełniony formularz wniosku
•Dowód osobisty spadkodawcy (do wglądu)
•Dowody osobiste świadków (do wglądu)
•Dowód dokonania (uiszczenia) opłaty skarbowej za sporządzenie protokołu zawierającego ostatnią wolę spadkodawcy

MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY
Urząd Gminy Dąbrówka – pokój nr 3

TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY
Protokół przyjęcia oświadczenia sporządza się w dniu zgłoszenia osoby zainteresowanej i dwóch świadków, po wcześniejszym uzgodnieniu terminu z Sekretarz Gminy, nie później jednak niż 14 dni od dnia zgłoszenia wniosku o sporządzenie testamentu allograficznego.

OPŁATY
Opłata skarbowa za sporządzenie protokołu zawierającego ostatnią wolę spadkodawcy – 22,00zł.

Opłatę we wskazanej powyżej wysokości należy wpłacić na rachunek bankowy Urzędu Gminy Dąbrówka nr 97 8931 0003 0100 2033 2040 0007 lub bezpośrednio w kasie Urzędu.

Dowód uiszczenia opłaty stanowi załącznik do składanych dokumentów.

Termin wniesienia opłaty: najpóźniej w dniu składania oświadczenia.

TRYB ODWOŁAWCZY
Tryb odwoławczy w rozumieniu prawa administracyjnego nie występuje.

Zagadnienia sporządzenia testamentów, ich zmiany, odwołania, i unieważniania regulują przepisy Kodeksu Cywilnego.

PODSTAWA PRAWNA
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny t.j.(Dz. U. z 2019r., poz. 1145 ze zm.)

INFORMACJE DODATKOWE
1. Testament allograficzny jest formą testamentu zwykłego, która polega na tym, że Spadkodawca w obecności dwóch świadków oświadcza swoją ostatnią wolę ustnie wobec wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starosty, marszałka województwa, sekretarza powiatu albo gminy lub kierownika urzędu stanu cywilnego.

2. Ustne oświadczenie Spadkodawcy spisuje się w protokole (sporządzonym maszynowo lub odręcznie) z podaniem daty jego sporządzenia. Protokół odczytuje się Spadkodawcy w obecności świadków. Protokół powinien być podpisany przez Spadkodawcę, przez osobę wobec której wola została oświadczona oraz przez świadków. Jeżeli Spadkodawca nie może podpisać protokołu, odnotowuje się to w protokole ze wskazaniem przyczyny braku podpisu - pod taką adnotacją podpisuje się urzędnik sporządzający protokół.
Stosownie do art. 951 § 3 Kodeksu cywilnego nie mogą w ten sposób sporządzić testamentu osoby głuche lub nieme.

3. Udział dwóch świadków zapewnia Spadkodawca.

4. Świadkiem testamentu allograficznego nie może być osoba:
• nie mająca pełnej zdolności do czynności prawnej (małoletnia lub ubezwłasnowolniona);
• niewidoma, głucha lub niema;
• nie mogąca czytać i pisać;
• nie władająca językiem polskim;
• skazana prawomocnym wyrokiem sądowym za fałszywe zeznania;
• dla której w tym testamencie została przewidziana jakakolwiek korzyść, a także małżonek tej osoby, jej krewni i powinowaci pierwszego i drugiego stopnia oraz osoby pozostające z nią w stosunku przysposobienia.

5. Ustalenie terminu złożenia oświadczenia może nastąpić drogą bezpośrednią (osobiście lub telefonicznie) lub przez formularz wniosku.

6. Wzór wniosku oraz protokołu na okoliczność sporządzenia testamentu allograficznego tj. złożenia przed Sekretarzem Gminy oświadczenia ostatniej woli spadkodawcy w trybie art. 951 Kodeksu


Wytworzył:brak danych, data: brak danych r., godz. brak danych
Wprowadził:Adam Klusek, data: 28.01.2020 r., godz. 12.29
Ostatnia aktualizacja:Adam Klusek, data: 28.01.2020 r., godz. 13.00
Rejestr zmian:
CzasAdministratorOpis zmiany
28.01.2020 r., godz. 13.00Adam KlusekEdycja strony
28.01.2020 r., godz. 13.00Adam KlusekEdycja strony
28.01.2020 r., godz. 12.59Adam KlusekEdycja strony
28.01.2020 r., godz. 12.58Adam KlusekEdycja strony
28.01.2020 r., godz. 12.57Adam KlusekEdycja strony
28.01.2020 r., godz. 12.56Adam KlusekEdycja strony
28.01.2020 r., godz. 12.55Adam KlusekEdycja strony
28.01.2020 r., godz. 12.54Adam KlusekEdycja strony
28.01.2020 r., godz. 12.54Adam KlusekEdycja strony
28.01.2020 r., godz. 12.52Adam KlusekEdycja strony
28.01.2020 r., godz. 12.51Adam KlusekEdycja strony
28.01.2020 r., godz. 12.50Adam KlusekEdycja strony
28.01.2020 r., godz. 12.49Adam KlusekEdycja strony
28.01.2020 r., godz. 12.46Adam KlusekEdycja strony
28.01.2020 r., godz. 12.46Adam KlusekEdycja strony
28.01.2020 r., godz. 12.45Adam KlusekEdycja strony
28.01.2020 r., godz. 12.44Adam KlusekEdycja strony
28.01.2020 r., godz. 12.42Adam KlusekEdycja strony
28.01.2020 r., godz. 12.36Adam KlusekEdycja strony
28.01.2020 r., godz. 12.36Adam KlusekEdycja strony
28.01.2020 r., godz. 12.33Adam KlusekEdycja strony
28.01.2020 r., godz. 12.31Adam KlusekEdycja strony
28.01.2020 r., godz. 12.30Adam KlusekEdycja strony
28.01.2020 r., godz. 12.29Adam KlusekEdycja strony
28.01.2020 r., godz. 12.29Adam KlusekDodanie strony

Strona oglądana: 148 razy.